top of page

Dosah a míra zájmu příspěvků na Facebooku

Jedním z cílů, kterého byste se měli díky vašemu obsahu na Facebooku snažit dosáhnout, je vysoký dosah a míra zájmu vašich příspěvků. Kolik to ale je?


Počet fanoušků není to nejdůležitější


Vykašlete se na počet fanoušků, mnohem důležitější je, kolik z nich je aktivních a reaguje na vaše posty. Jinými slovy je lepší mít jen 100 fanoušků, ale všechny aktivní, než 1000 fanoušků a z nich jen 100 aktivních. Proč? Protože algoritmus, který neustále vyhodnocuje, komu jaký obsah nabídne, vyhodnocuje i váš obsah a čím větší procento lidí na něj bude interagovat, tím více jej bude zobrazovat. A o to nám přeci jde, aby náš obsah vidělo co nejvíce lidí, ne?

Sledujte dosah a míru zájmu


Čemu věnujte ve statistikách pozornost, je dosah vašich příspěvků a zájem o ně. To jsou metriky, které jsou pro růst a význam vaší stránky daleko důležitější. Najdete je v přehledech, když se podíváte na samotné příspěvky. V pravém horním rohu tabulky si rozklikněte nabídku a zvolte “Míra projeveného zájmu”. V tu chvíli uvidíte dosah a míru zájmu vašich příspěvků najednou.



Dosah nám říká, ke kolika lidem se náš příspěvek dostal a zobrazil se jim. Míra projeveného zájmu odhaluje, kolik procent lidí, kteří tento příspěvek viděli, o něj projevili zájem, tzn. zastavili se u něj, rozklikli si text, rozklikli si fotku anebo dali lajk, koment či post nasdíleli.


Kolik je dobrý dosah příspěvku?


To samozřejmě záleží, kolik máte fanoušků. Obecně platí, že Facebook zobrazuje obsah firemních stránek tak 10 % fanoušků. Respektive to ukáže těm, kteří jsou na vaší stránce nejaktivnější (často lajkují, komentují, sdílejí) a podle jejich reakcí se rozhodne, zda tento konkrétní příspěvek zobrazí dalším lidem.


Právě reakce vašich fanoušků organický dosah ovlivňují. Proto by mělo být vaším cílem psát každý příspěvěk tak, aby motivoval fanoušky k reakci. Tzn. vytvářet příspěvky, které vaše fanoušků baví, nahodit udičku na dialog, podpořit to, aby dali minimálně lajk, ideálně post okomentovali. Když by ho ještě nasdíleli, tak to je úplně perfektní stav.


Jestilže standard zobrazení příspěvků je cca 10 %, dalo by se říci, že cokoliv je nad 10 %, je úspěšný příspěvek. Čím je procento vyšší (a to si musíte vypočítat sami, Facebook vám ukazuje jen počet lidí, který příspěvek vidělo), tím byl příspěvek úspěšnější. Každá stránka to má jinak a je na vás, abyste si zhodnotili, jakého průměru stanadardně dosahujete a které posty jsou tak nadprůměrné. Ty co se vymykají průměru samozřejmě opakujte a inspirujte se jimi pro vytváření dalšího obsahu.

Kolik je dobrá míra zájmu příspěvku?

To samé platí i u míry zájmu. Když jsem si sama zjišťovala, kolik by to tak mělo být, našla jsem v různých zdrojích, že standard bývá kolem 3 %, co je nad 5 % už je pěkný výsledek. Není to ale pravda! Aktuálně spravuji 7 facebookových profilů a každý vykazuje úplně jiná čísla. Mám profily, kde je standard 2 - 6 %, ale také takové, které dosahují běžně míry zájmu ve výši 7 - 15 %. U prvního příkladu se tedy soustředíme na ty, které dosahují nad 7 %, u druhého až na ty, které mají míru zájmu nad 15 %.


A proto i zde platí, abyste si zjistili, jakého průměru vaše stránka dosahuje a všímali si těch příspěvků, které jsou nadprůměrné. Ty nám říkají, že lidi nejvíce zaujali a z tohoto faktu se můžeme poučit při tvorbě nového obsahu.


U propagovaných příspěvků je to jiné


Pokud příspěvek podpoříte placenou reklamou, ovlivní to samozřejmě i vaše výsledky. Dosah nám naroste, přičemž vidíme, kolik lidí vidělo příspěvek organicky (zdarma) a kolik díky placené propagaci. Míra zájmu u takového příspěvku přirozeně klesá. Reklama nás nikdy nezaujme natolik, jako když vidíme zajímavý příspěvek na stránce, kterou sledujeme nebo který se nám zobrazí na základě reakce našeho kamaráda.


Samozřejmě existují i výjimky a pokud má vaše reklama velký dosah i velkou míru zájmu, pak jste ji skvěle vymysleli.


Jak to vše správně vyhodnotit?


U některých příspěvků budete mít velký dosah a malou míru zájmu. Může to znamenat, že váš příspěvek třeba nasdílel nebo okomentoval někdo, kdo má hodně přátel (tím pádem ho vidělo hodně lidí), ale ty ten příspěvek moc nezaujmul. Detaily o sdílení, komentářích a lajcích si prohlédněte opět v přehledech příspěvků, abyste si mohli tyto výsledky zanalyzovat detailněji.


Abyste se ze svých statistik co nejlépe poučili, všímejte si příspěvků, které mají kombinaci nadpůrměrného dosahu a míry zájmu. To jsou nejkvalitnější příspěvky, které jste svým fanouškům nabídli. Zkuste se zamyslet, čím to bylo - zajímavým tématem, formou sdělení, pěknou fotkou…?


Každopádně z těchto výsledků vyjděte při tvorbě vašeho dalšího obsahu. Testujte, co lidi ve vaší bublině baví. Na typ příspěvku, který má malý dosah a malou míru zájmu, se už příště vykašlete. Ty nejúspěšnější příspěvky za čas (za čtvrt - půl roku) zrecyklujte. Pozměňte text, dejte jinou fotku a pošlete je znovu do světa.


 

Byl pro vás tento článek prospěšný? Staňte se fanouškem na mém facebookovém profilu, kde dávám často praktické tipy pro práci se sociálními sítěmi. A nezapomeňte je lajkovat a komentovat. ;-)


Jsem Veronika Honsová a věnuji se pod svojí značkou Content Queen obsahovému marketingu. Zjisti o mně víc.

bottom of page