top of page
Veronika Honsová

Jsou archetypy značek pro každého?

Asi všichni vnímáme rozdíl mezi drsnou značkou Harley Davidson, flirtujícím Max Factorem a rodinným McDonaldem. Každá z těchto značek má jasný základ a směr v řízení své značky. Má definovaný význam, hodnoty, komunikační styl... Zkrátka má mantinely, kterých se v komunikaci drží, aby byla značka konzistentní a srozumitelná pro své zákazníky.


A nejen k tomu pomáhají marketingové archetypy. Je jedno, jestli jste nadnárodní společnost nebo budujete jako ičař svou osobní značku. Pokud vytváříte pravidelně svůj obsah na webu či sociálních sítích, archetypální identita vám rozhodně dobře poslouží.


Archetypů je 12 a popsal je psycholog C. G. Jung. Při jejich zjišťování nepozoroval lidi zvenčí, neřešil, jak se chovají, ale namísto toho studoval, co během různých činností cítí a o čem sní.


Díky archetypům poznáme psychologii našich zákazníků a můžeme ji využít v náš prospěch.


5 důvodů, proč znát svůj archetyp

  • Pochopíte základní touhy a motivaci vašich zákazníků

  • Přizpůsobíte váš obsah tomu, co od vás chtějí zákazníci slyšet

  • Vytvoříte jasnou identitu vaší značky postavenou na silném příběhu

  • Budete pro vaše zákazníky jednotní a srozumitelní

  • Můžete se díky tomu odlišit od konkurence

Do hlubin lidské duše


Teorii motivace můžeme rozdělit na čtyři hlavní lidské touhy ve dvou osách:

  • sounáležitost/lidé vs. nezávislost/sebenaplnění

  • stabilita/kontrola vs. riziko/úspěch

V praxi to znamená, že většina z nás touží po tom, aby nás měl někdo rád a abychom byli součástí nějaké skupiny. Zároveň však chceme být nezávislí a jít svou vlastní cestou. Obě tyto touhy představují hluboké a silné lidské potřeby, přestože nás vedou opačnými směry.


Stejně tak většina lidí pociťuje hlubokou potřebu bezpečí a stability. Tyto touhy naplňujeme pomocí rutiny, pohodlí a věcí, které jsou vyzkoušené a spolehlivé. Na druhou stranu máme vlastní ambice a touhu něco dokázat. Nebojíme se riskovat, toužíme po vzrušení a pouštíme se do nových a riskantních akcí.


V životě se neustále pohybujeme v těchto mantinelech. Když obětujeme jednu část ve prospěch druhé, naše psychika bude mít tendenci hledat rovnováhu.


Jak se v tom vyznat?


Důležité je si uvědomit, že v každém z nás je všech 12 archetypů. Některé máme vyvinuté více, některé méně. Některé se objevují jen při určitých situacích (např. na dovolené jsme Objevitelé, na rande Milenci).


Smyslem používání archetypů je probudit ve vaší cílové skupině touhu spojenou s daným archetypem a vytvářet si tak k vaší značce hluboký vztah.


Archetypy tvoří most mezi vašimi produkty či službami a spotřebitelskou motivací, neboť mezi nimi zprostředkovávají hlubší smysl.


Zjistěte svůj archetyp


Pokud chcete znát archetyp vaší značky, máte dvě možnosti. Buď si kupte knihu Hrdina nebo psanec a celou problematiku nastudujte nebo mě kontaktujte a já vám s určením archetypu pomůžu. Kromě toho můžete získat i obsahovou strategii založenou na vašem archetypu.


Comentários


bottom of page