top of page

Strukturuj text, nebo zemři

Pokud píšete jakýkoliv text, zapamatujte si jedno základní copywriterské pravidlo. Aby text někdo četl, musí být strukturovaný.


Nejprve skenujeme, potom (možná) čteme

Všichni chceme, aby když nějaký text napíšeme, aby ho četlo co nejvíce lidí. Proto ho přeci píšeme. A je jedno, zda jde o příspěvek na soc. sítích, článek na blogu nebo text na homepage vašeho webu.


Když naše oko vidí dlouhý jednolitý text, nemá vůbec chuť se do něj začíst. Protože na internetu obsah zprvu skenujeme, potřebujeme záchytné body pro oko, které čtenáři řeknou, o čem text je. On na základě toho posoudí, zda je to pro něj zajímavé natolik, aby se do textu začetl. Proto tomu text maximálně přizpůsobíme.


Rozdělte dlouhé odstavce

Dlouhý odstavec vytváří právě výše zmíněný jednolitý text. Proto text rozdělte do více odstavců, třeba už po třech větách. Samozřejmě berte ohledy na srozumitelnost textu, snažte se držet pohromadě jednotlivé myšlenky.


Přidejte podnadpisy

V online prostředí nečteme každé slovo ani řádek po řádku. Naše oči přejíždí po zvýrazněných slovech a co je zaujme, tam se začtou. Nadpisy a podnadpisy jsou výrazné a přitahnou naši pozornost jako jedni z prvních.


Proto je využijte k tomu, abyste informovali čtenáře o dvou věcech:

  1. O čem bude následující text - tak aby to ovlivnilo čtenářovo rozhodnutí, zda se začte či nikoliv.

  2. Když si čtenář proskenuje celý text po nadpisech, měl by mít jasno v tom, o čem text je a zda tam najde to, co hledá.

Co vám také pomůže

Oko čtenáře také zaujme, když je text jakkoliv zvýrazněný. Použijte tedy také:

  • Odrážky

  • Tučné písmo

  • Barevné písmo

  • VELKÁ PÍSMENA

  • "Citace"


Nebojte se bílých ploch

Celý text se vám natáhne a provzdušní. Z jedné A4 máte najednou stránku a půl, možná i dvě. Nebojte se toho. Bude mnohem víc atraktivní pro čtenářovi oči a rozhodně si ho přečte víc lidí.


Ukázaná platí

Pokud píšete jakýkoliv text, zapamatujte si jedno základní copywriterské pravidlo. Aby text někdo četl, musí být strukturovaný. Všichni chceme, aby když nějaký text napíšeme, aby ho četlo co nejvíce lidí. Proto ho přeci píšeme. A je jedno, zda jde o příspěvek na soc. sítích, článek na blogu nebo text na homepage vašeho webu. Když naše oko vidí dlouhý jednolitý text, nemá vůbec chuť se do něj začíst. Protože na internetu obsah zprvu skenujeme, potřebujeme záchytné body pro oko, které čtenáři řeknou, o čem text je. On na základě toho posoudí, zda je to pro něj zajímavé natolik, aby se do textu začetl. Proto tomu text maximálně přizpůsobíme. Dlouhý odstavec vytváří právě výše zmíněný jednolitý text. Proto text rozdělte do více odstavců, třeba už po třech větách. Samozřejmě berte ohledy na srozumitelnost textu, snažte se držet pohromadě jednotlivé myšlenky. V online prostředí nečteme každé slovo ani řádek po řádku. Naše oči přejíždí po zvýrazněných slovech a co je zaujme, tam se začtou. Nadpisy a podnadpisy jsou výrazné a přitahnou naši pozornost jako jedni z prvních. Proto je využijte k tomu, abyste informovali čtenáře o dvou věcech, o čem bude následující text - tak aby to ovlivnilo čtenářovo rozhodnutí, zda se začte či nikoliv. A když si čtenář proskenuje celý text po nadpisech, měl by mít jasno v tom, o čem text je a zda tam najde to, co hledá. Oko čtenáře také zaujme, když je text jakkoliv zvýrazněný. Použijte tedy také odrážky, tučné písmo, barevné písmo, VELKÁ PÍSMENA, "Citace", Prolinky Celý text se vám natáhne a provzdušní. Z jedné A4 máte najednou stránku a půl, možná i dvě. Nebojte se toho. Bude mnohem víc atraktivní pro čtenářovi oči a rozhodně si ho přečte víc lidí.


--------------------


Autorkou článku je Content Queen, která se specializuje na tvorbu webového obsahu a obsahových strategií. Zjistěte o mě více nebo mě sledujte na instagramu:








bottom of page