Jak často aktualizovat obsah na webu?

Dali jste si práci s tvorbou nového webu, strávili nemalý čas na vymýšlení toho, co na webu chcete mít, psaním textů, výběru grafiky, kontroly funkčnosti. A jste rádi, že máte hotovo. Nechci vám kazit radost, ale ta největší práce většině z vás teprve začíná...


Záleží hlavně na tom, jaký typ webu provozujete, jaké služby či produkty nabízíte a jaké jsou vaše cíle v online prostředí. Jsou weby, kde stačí zkontrolovat texty jednou za rok a weby, kde musíte aktualizovat obsah každý den.


Aktuálnost informací na prvním místě

Samozřejmostí je, že na webu musí být všechny informace aktuální. Pokud u vás dojde k jakékoliv změně, ať už se týká služeb, nebo vašeho telefonního čísla, měl by být web jedním z prvních míst, kde změnu provedete.


Můj tip: Pohlídejte si i drobné detaily, které mohou některé zákazníky odradit. Například 5 let starý copyright v patičce nevzbudí v návštěvnících velkou důvěru.


Web jako vizitka

Pokud nabízíte služby či produkty, které se zas tak nemění, a účel vašeho webu je, aby si vaši zákazníci ověřili, že skutečně existujete a děláte to, co jim o vás řekli, stačí si obsah projít cca jednou ročně. Vyhraďte si na to čas například v létě během okurkové sezóny.


Projděte si všechny nadpisy, začtěte se do textů, prohlédněte si fotky/videa. Mění se doba, potřeby a obavy lidí, můžou se měnit i argumenty, na které vaši zákazníci uslyší. Měníte se ale také vy a vaše podnikání, takže aktualizujte, doplňujte a naopak odstraňte to, co už aktuální není.



Web jako obchodní nástroj

Pokud máte web, od kterého očekáváte poptávky či objednávky, pak byste se aktualizaci webu měli věnovat mnohem častěji. Věnujete-li se SEO, neboli optimalizaci webu pro vyhledávače, měli byste se zaměřit hlavně na pravidelnost. Roboti totiž díky pravidelné aktualizaci vašeho obsahu budou mít důvod se na váš web častěji vracet a to vám pomůže ve výsledcích vyhledávání, resp. v SERPu.


Robot potřebuje důvod se vracet


Výsledky vyhledávaní ovlivňuje to, jak váš web hodnotí roboti, kteří váš web prochází. Tito roboti se vrací v určitém intervalu a zjišťují, co je na webu nového. Když se na webu nic nezměnilo, prodlouží interval další návštěvy. Když zase robot nic nenajde, opět interval prodlouží...


Když ale zjistí, že na webu je spousta nového obsahu, naopak zpozorní a vrátí se příště dřív. Při pravidelné aktualizaci obsahu se bude vracet v pravidelných intervalech, aby vždy zaindexoval nový obsah.


Mohli bychom lajcky říct "sejde z očí, sejde z mysli", jinými slovy chodí-li robot na web v hodně dlouhém intervalu, nebude ho nabízet na předních pozicích ve vyhledávačích. Naopak pokud se na web pravidelně vrací, má tento web více v merku a nabídne ho přednostně.


Můj tip: Napojte váš web na Google Search Console, ve kterém vidíte statistiku procházení webu Googlebotem. Je to zdarma!


Toto je samozřejmě velmi zjednodušený popis, jak to doopravdy funguje. Výsledky vyhledávání navíc ovlivňují další věci, například technický stav webu a množství zpětných odkazů. Ale vraťme se k obsahu, kterému se věnujeme. Jak zajistit pravidelnou dávku nového obsahu?


Pište články


K tomu vám skvěle pomůže například blog. Pište články, zveřejňujte videa a podcasty, které točíte, pište o novinkách, které se dějí, zvěte přes web na události, které pořádáte. Zkrátka voďte na web lidi a přitom myslete i na roboty, kteří mohou dovést další a další lidi.


Důležitá je pravidelnost


Aby se robot pravidelně vracel, potřebuje dostávat pravidelně nový obsah. Proto s tvorbou obsahu pracujte zodpovědně, tzn. plánujte si dopředu, kdy jaký obsah vypublikujete a tohoto plánu se držte.


Pravidelnost dokáže rozklíčovat i návštěvník webu. Když vidí, že váš poslední článek vyšel naposledy před 2 lety, asi se hned nepohrne, aby oslovil s poptávkou právě vás.


Víc obsahu = víc důvěry


Když přijdete na web, kde jsou tři články, asi to ve vás nevzbudí takovou důvěru, jako když jich je tam 50. Samozřejmě všichni nějak začínáme, nízkým počtem článků si musíme projít všichni. Ale důležité je vytrvat. Najít si na sebe čas mezi klienty a sepsat to, o čem se chcete podělit, na co se lidi ptají, co je zajímá.


Rada na závěr


Ať už píšete každý týden nový článek, nebo chcete mít jen statický web se základními informacemi o vás, najděte si čas alespoň jednou za rok a projděte si homepage a jednotlivé podstránky, zda jsou tam všechny informace aktuální, zda nepoužíváte při schůzkách silnější argumenty a zda vám tam třeba nechybí reference od nového zákazníka, která by mohla ostatní ohromit.


A pokud byste chtěli další oči, které by se na váš obsah podívali odborným a nezaujatým pohledem, tak se ozvěte, ráda vám s tím pomůžu.



----------------------------------


Autorkou článku je Content Queen, která se specializuje na tvorbu webového obsahu a obsahových strategií. Zjistěte o mě více nebo mě sledujte na instagramu: